افزایش نگرانی‌ها از وضعیت میلاد آرمون و سه بازداشتی دیگر پرونده اکباتان

میلاد آرمون در ویدیوی منتشرشده از سوی رسانه‌های حکومتی هم اتهام مشارکت در قتل آرمان علی‌وردی را رد کرد

میلاد آرمون، نوید نجاران، محمدمهدی حسینی و مهدی ایمانی، ۴ متهم بازداشتی در پرونده اکباتان تهران-ایندیپندنت فارسی

وضعیت جسمانی و روانی میلاد آرمون، نوید نجاران، محمدمهدی حسینی و مهدی ایمانی، چهار متهم بازداشتی پرونده شهرک اکباتان تهران، وخیم گزارش شده است.

بر اساس اعلام یکی از نزدیکان میلاد آرمون به ایندیپدنت فارسی در روز شنبه ۱۲ خردادماه، این جوان ۲۵ ساله و متهم ردیف اول پرونده اکباتان که با دو اتهام سنگین محاربه و مشارکت در قتل عمد «آرمان علی‌وردی»، طلبه بسیجی روبرو است، به همراه سه متهم دیگر در این پرونده تحت «شکنجه و آزار جسمی و روحی» در بازداشتگاه دو الف زندان اوین، متعلق به سپاه پاسداران قرار دارد تا تمامی اتهامات واردشده از سوی ماموران امنیتی را بپذیرد.

بر اساس این گزارش، این چهار شهروند معترض به جمهوری اسلامی که سه نفر از آنان از آبان ۱۴۰۱ و نوید نجاران از خرداد ۱۴۰۲ تاکنون در بازداشت موقت به سر می‌برند، از روز یازدهم اردیبهشت‌‌ماه، مجددا از زندان قزلحصار کرج به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین تهران منتقل شدند که همین روند مبهم دادرسی و عدم اجازه ملاقات اعضای خانواده‌شان با آن‌ها، موجب افزایش نگرانی‌ها از وضعیت روحی و جسمی‌شان شده است.

فرد نزدیک به اعضای خانواده میلاد آرمون در گفت‌وگویی کوتاه به ایندیپندنت فارسی گفت: «شرایط آرمان، مهدی، نوید و محمدمهدی در سلول‌های انفرادی اوین به شدت بحرانی است. ماموران امنیتی درحال افزایش آزارهای جسمی و روحی علیه آنان هستند تا یک اعتراف اجباری دیگر اخذ کنند و حکم سنگین ببرند. هیچ مدرک مستندی که نشان دهد این بچه‌ها قاتل آرمان علی‌وردی هستند، وجود ندارد.»

این درحالی است که پیش از این، حمله سایبری گروه «عدالت علی» به سامانه داخلی قوه قضاییه‌ جمهوری اسلامی و انتشار میلیون‌ها پرونده، نشان داده بود که برای میلاد آرمون بابت اتهم «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم عليه امنيت کشور»، قرار منع تعقيب و برای اتهام «اخلال در نظم و آسايش عمومی» هم قرار تعليق تعقيب صادر شده و همچنین افشا شد که قاضی دادگاه بدوی در ابتدا دستور داده بود که «در ‌صورتی ‌که آقای آرمون به‌ دلیل دیگری بازداشت نیست، فورا آزاد شود.»

محمدحسین آقاسی، وکیل گروهی از بازداشتی‌های پرونده اکباتان هم روز ششم خردادماه، در پاسخ به سوالی در شبکه اجتماعی ایکس درباره سرنوشت پرونده «بچه‌های اکباتان»، تایید کرده بود که «در (بازداشتگاه) اطلاعات سپاه در حال تکمیل تحقیقات درخواستی دادگاه کیفری یک هستند.»

کشته شدن آرمان علی‌وردی، از نیروهای سرکوب و عضو بسیج در جریان اعتراضات، یکی از اتهام‌های جوانان شهرک اکباتان است که آنان بارها از دست داشتن در آن اعلام برائت کرده‌اند. استفاده تبلیغاتی حکومت جمهوری اسلامی از نام آرمان علی‌وردی و تغییر نام برخی مکان‌ها و خیابان‌ها و حضور علی خامنه‌ای، رهبر نظام، بر مزار این فرد، باعث شده است که این پرونده، شکل دیگری به خود گیرد. علی خامنه‌ای همچنین ۱۱ آبان در دیدار با تعدادی دانش‌آموز، به مرگ آرمان علی‌وردی اشاره کرد و خواستار مجازات افرادی شد که به گفته او در این «جنایت» دست داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضائیه نیز در اردیبهشت ۱۴۰۲ از طرح اتهام «محاربه از طریق تمسک به سلاح سرد و اقدام علیه امنیت ملی» برای سه نفر از متهمان پرونده کشته شدن آرمان علی‌وردی خبر داد. بنا به کیفرخواست صادره، میلاد آرمون، محمدمهدی حسینی و مهدی ایمانی به «محاربه»، و علیرضا کفایی، امیرمحمد خوش‌اقبال، علیرضا برمز پورناک و حسین نعمتی نیز به اتهام‌هایی از جمله «مشارکت در قتل عمد» و «اخلال در نظم و آرامش عمومی» متهم شدند. همچنین نوید نجاران نیز خردادماه ۱۴۰۲ در اهواز بازداشت و سپس به اتهام مشارکت در قتل آرمان علی‌وردی، به تهران منتقل شد.

اما بهمن‌ماه ۱۴۰۲، وکلای علیرضا کفایی، علیرضا برمرز پورناک، امیرمحمد خوش‌اقبال و حسین نعمتی، از آزادی موقت موکلان خود با قید وثیقه خبر دادند.

دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، در دهه‌های اخیر بارها برای صدور احکام سنگین علیه منتقدان و مخالفان این نظام، دست به اخذ اعتراف اجباری، با توسل به شکنجه و تهدید زده‌اند تا متهمان علیه خود شهادت دهند.

پیش از این و تنها چند روز پس از بازداشت میلاد آرمون در سال ۱۴۰۱، ویدیویی در رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی منتشر شد که نشان می‌داد میلاد آرمون در مواجهه با حسین رحیمی، فرمانده وقت پلیس استان تهران، به صراحت اعلام می‌کند هرگز چاقویی در دست نداشته و اصرار رحیمی مبنی بر ضربه زدن او با چاقو به آرمان علی‌وردی را رد می‌کرد.